اعلام التقی

عشق به خمینی عشق به همه خوبی هاست .خمینی پرچم تقواست.
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

در حمد و ستايش خداوند

27 دی 1395 توسط رضی

قرآن صاعد, [۱۳.۰۱.۱۷ ۲۲:۳۸] ????در حمد و ستايش خداوند ✍عنوان اين دعا: التحميد الله عز و جل يعني در حمد و ستايش خداوند عزوجل است. ????اين دعا را امام (ع) با حمد و ستايش خداوند آغاز مي‏کند. و در قالب کلمات و عبارات گوناگون با مضامين عالي و عميق به پرستش معبود خويش مي‏پردازد. و از زبان دعا به بيان معارف الهي پرداخته و اعتقاد و بينش الهي انسان موحد را معرفي مي‏کند. از آنجا که امام معلم الهي انسان در تمامي ابعاد است، لذا دعاي امام نيز کلاس درس توحيد است. قرآن صاعد, [۱۳.۰۱.۱۷ ۲۲:۴۱] ????محتواي دعا ✍امام (ع) دعا را اينگونه آغاز مي‏فرمايند: الحمد لله الاول بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر يکون بعده. ????ستايش مخصوص خداست که هستي او اول در وجود و مبدء آفرينش است بي‏آنکه آن ذات ازلي را اول و ابتدائي باشد و آخر در وجود است بي‏آنکه آن حقيقت ابدي را آخر و انتهائي باشد. (يعني چون خداوندهستي ذاتي و ازلي و موجود سرمدي ابدي است هستي او اول و آخر ندارد و آغاز و انجام براي او متصور نمي‏باشد) و موجودي قبل از او و بعد از او نمي‏تواند باشد. زيرا خداوند خالق و آفريننده‏ي زمان است و بر قبل و بعد جهان احاطه دارد. قرآن صاعد, [۱۳.۰۱.۱۷ ۲۲:۴۵] ????سپس در ارتباط با عدم ديدن و مشاهده خداوند به وسيله حواس مي‏فرمايد: ✍قصرت عن رويته ابصار الناظرين، ????ديده بينندگان از ديدنش قاصر است. زيرا خداوند جسم نبوده و مکان ندارد که کسي بتواند ذات اقدس او را نظاره کند. ????و آنگاه به آفرينش نظام هستي اشاره نموده و مي‏فرمايد: ✍ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا و اخترعهم علي مشيته اختراعا. ????خداوند جهان آفرينش را بدون نمونه و مثال قبلي به قدرت کامل خويش با اين نظم زيبا بيافريد، سپس آنان را در راه اراده و خواست خويشتن روان گردانيد. جهان آفرينش فعل خداست. و اين همه نقش عجب که بر در و ديوار وجود به يد قدرت و اراده ذات الهي به وجود آمده، نشانه‏ها و آيات هويداي وجود او هستند. قرآن صاعد, [۱۳.۰۱.۱۷ ۲۲:۴۹] ????و سپس با بيان حاکميت اراده خداوند بر جهان مي‏فرمايد: ✍ثم سلک بهم طريق ارادته و بعثهم في سبيل محبته، ????سپس آنان را در راه اراده و خواست خويشتن روان گردانيد و در راه محبت و دوستي به خود برانگيخت. نظام آفرينش بر پايه‏ي محبت و عشق و اشتياق حق که در فطرت موجودات به وديعه گذاشته شده است آفريده شده و طبق مشيت الهي در تلاش و حرکت هستند. تنها يک اراده و خواست بر جهان حاکم است و آن اراده و خواست خداوند مي‏باشد. قرآن صاعد, [۱۳.۰۱.۱۷ ۲۲:۵۱] ????و آنگاه با توجه به اينکه رزق همه‏ي موجودات به يد قدرت خداست اينگونه ادامه مي‏فرمايد: ✍جعل لکل روح منهم قوتا معلوما مقسوما من رزقه، لا ينقص من زاده ناقص، و لا يزيد من نقص منهم زائد، ????و از رزقي که عطا فرموده براي هر جانداري روزي معلومي قرار داده است، به هر کس از آنان فراخي و فراواني داده، کاهنده‏اي نمي‏کاهد، و هر که را کاسته، افزاينده‏اي نمي‏افزايد (جز خداوند کسي توانا نيست که آن را زياد و کم گرداند). قرآن صاعد, [۱۳.۰۱.۱۷ ۲۲:۵۴] ????و سپس به مساله حيات و مرگ اشاره نموده و مي‏فرمايد: ✍ثم ضرب له في الحيوه اجلا موقوتا، و نصب له امدا محدودا، ????پس از آن براي او ( هر يک از ايشان) در زندگي مدتي معلوم تعيين کرده و پايان معين قرار داده است. (معلوم کرده که هر يک از ايشان تا چه مدتي در دنيا زندگي خواهد کرد، که با روزهاي زندگيش به سوي آن پايان گام برمي‏دارد.) ????آنگاه به ذکر آيه 31 از سوره نجم پرداخته و مي‏فرمايد: ليجزي الذين اساوا بما عملوا و يجزي الذين احسنوا بالحسني، عدلا منه، تا کساني را که با کردارشان بد کرده و آنان را که با رفتار شايسته نيکويي نموده‏اند جزا دهد، و اين جزا (کيفر و پاداش) با عدالت و درستي از اوست. ????سپس به آيه 23 از سوره انبياء اشاره نموده و مي‏فرمايد: لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون، از او نپرسند آنچه را که به جا مي‏آورد و از ( گفتار و کردار) ديگران بازپرسند. قرآن صاعد, [۱۳.۰۱.۱۷ ۲۲:۵۹] ????????????????حال اگر مروري بر آنچه گفته شد داشته باشيم، مي‏بينيم امام سجاد (ع) در حين دعا به بيان معارف الهي و جهان‏بيني اسلامي مي‏پردازد و اعتقاد حقيقي و راستين به خداوند را بيان مي‏کند. ✍منبع:ذانستنی های صحیفه سجادیه / مصطفی اسرار/ انتشارات محیا(دانشنامه صحیفه سجادیه)صص30الی33)

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

اعلام التقی

اعلام اتقی برگرفته از خطبه 193 نهج البلاغه است . گفته شدیکی از یاران پرهیزکار امام علیه السلام به نام همام بن شریح گفت:ای امیرمومنان پرهیزکاران را برای من آنچنان وصف کن که گویا آنان را با چشم می نگرم . امام علیه السلام در پاسخ او درنگی کرد و فرمود "ای همام از خدا بترس و نیکوکار باش که خداوند با پرهیزکاران و نیکوکاران است "ام همام دست بردار نبود و اصرار ورزید ،تا آنکه امام علیه السلام تصمیم گرفت صفات پرهیزکاران را بیان فرماید.ص403 نهج البلاغه ترجمه محمد دشتی
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس